ההבדל בין ספארינג במכון לקרב בתחרות

By
Updated: פברואר 21, 2016
איגרוף תאילנדי

ההבדל בין ספארינג במכון לקרב בתחרות

האם אי פעם תהית למה אנשים מסויימים נראים מעולה בספארינג, אבל לא כשהם מגיעים לתחרויות? רוב האנשים מבינים שהתחרות שונה מהאימונים אבל אם לא התחרת אף פעם אז לא תוכל להבין כמה הם באמת שונים.

נדיר מאוד, שמתאגרף שנכנס לזירה בפעם הראשונה ויראה כמו שהיה נראה באימונים (זה כן קורה לעיתים נדירות). מה שבדרך כלל קורה הוא שהם מרגישים איטיים ולא מפוקסים.

ככל שלמתאגרף יותר קרבות, ככה הוא מרגיש יותר בנוח בזמן הקרב. מתאגרפים עם הרבה ניסיון מסוגלים להישאר רגועים יותר ולתפקד ברמה גבוהה יותר באופן קבוע.

מה שמפריד בין מתאגרפים מתחילים למנוסים הוא איך הם מתמודדים עם קשיים בזירה. רק בגלל שמישהו טוב בספארינג במכון, לא אומר שהוא יצליח בזירה. הנה כמה סיבות שבגללן אנשים מסויימים לא מגשימים את המצופה מהם בזירה.

1.פחד

כשאתה מתאמן בסביבה נוחה עם פרצופים מוכרים, ישנה רמה של נוחות שאתה רגיל אליה. אפילו בספארינג חזק, עמוק בפנים אתה יודע שהבן זוג שלך לא מנסה לפגוע בך באמת.

לעומת זאת, שאתה נכנס לזירה היריב ינסה להוריד אותך בנוקאווט. אם תוריד את ההגנה לשניה הוא לא יהסס לנצל את ההזדמנות וברגע שתראה כאב, הוא ילך על ההריגה.

הסיכון המוגבר לפציעה גורם למשהו שאתה לא מרגיש באימונים, פחד. התוספת של הפחד היא אחת הסיבות שבגללן הזירה שונה מהאימונים.

לגוף האדם תגובה טבעית ברגע שאנחנו מתקלים בסיטואציה מסוכנת: לברוח או להילחם. בזמן שמבחינה אבולוציונית התגובה הזאת עוזרת לנו לשרוד במצבים מסוכנים, היא לא עובדת כל כך טוב בתחרויות איגרוף תאילנדי. כשהגוף מתמלא באנדרנלין (אחת הסיבות שבגללן אנשים מסויימים לא מרגישים כאב בקרב), קצב פעימות הלב יעלה, המוח יכבה ויגרום לגוף להיות מכווץ מאוד.

בזמן שפחד יכול להשפיע על מתאגרפים מסויימים בדרך שלילית, יש לו גם השפעות חיוביות. בלי פחד, מתאגרפים לא היו שומרים על הידיים למעלה או מגנים על עצמם בגלל הפחד ממכות היריב. שאתה חוצה את הכביש אתה מסתכל לשני הצדדים בגלל הפחד שמכונית תדרוס אותך. פחד הוא מרכיב חיוני שגורם לכך שלא תיקח סיכונים מיותרים בקרב.

2.לחץ מוגבר

עוד אלמנט שתרגיש כשתתחרה הוא לחץ. לחץ הוא טוב כי הוא יתן לך מוטיבציה להתאמן קשה לפני התחרות, אבל הוא יכול להיות משתק אם לא תצליח להתמודד איתו.

כשאתה מתאמן עם מישהו בסביבת אימונים נוחה יש מעט מאוד לחץ. אתה שם כדי לשפר את טכניקה ולעלות את הרמה. אין מנצחים ומפסידים כי המטרה היא להשתפר לא לנצח.

ההפך הוא כשאתה נכנס לזירה, אתה צריך להתמודד עם ציפיות המאמן, המשפחה, החברים והכי חשוב הציפיות של עצמך. לחץ יכול להיות דבר טוב, אבל יותר מידי ממנו ישפיע עליך בצורה שלילית.

כל מתאגרף מגיב שונה ללחץ. אנשים מסויימים פורחים תחת לחץ ומתפקדים בצורה הטובה ביותר כשצופים בהם אנשים, אחרים נותנים ללחץ להשפיע עליהם בצורה שלילית. אי אפשר לדעת איך מישהו יתמודד עם הלחץ עד שהוא לא נכנס לזירה.

3.כוח מוגבר

זוכר את הפעם האחרונה שעשית ספארינג עם 100% כוח וניסית לפגוע ביריב, אם כן אז תדע שכנראה אתה מתאמן עם אנשים שעובדים חזק מידי. רוב האימונים לא מתבצעים בכוח מלא כי הדבר מוסכן ויכול להוביל לפציעות.

רוב הספארינגים מתבצעים בכוח בינוני עד מינימלי, דבר שמאפשר  למתאמנים להשתפר מבלי לפחד שיפצעו. בזירה אין מעצורים אם אתה יכול להוריד מישהו בנוקאווט אתה תעשה את זה.

שאתה נותן את המכות בשיא הכוח, התזמון שלהן משתנה . מה שאומר שהגנה שלך אולי תהיה איטית מידי ותחסום פחות בעיטות ממה שאתה רגיל לחסום באימון.

בניגוד לענפי ספורט אינדיבידואלים אחרים כמו טניס או היאבקות שבהם אתה יכול להתאמן בשיא הכוח, באיגרוף תאילנדי אי אפשר. אלא אם אכן אתה רוצה קריירה קצרה ומלאת פציעות.

  1. סביבה שונה

שאתה מתאמן במכון, אתה בסביבה נוחה ומוכרת, מוקף באנשים שאתה מכיר. אתה מכיר את המאמנים, את האנשים שסביבך ורוב בסיכויים שגם "היריב" שלך, זה שאיתו אתה מתאמן.

מצד שני, שאתה מתחרה אתה נמצא בסביבה זרה שלוקח זמן להתרגל אליה. מרעש האיצטדיון, לקהל, עד ליריב שעומד מולך. כל מה שתראה ותרגיש יהיה זר לך.

השינוי באווירה יגרום לך להרגיש שונה כי אתה לא רגיל לשום דבר. אפשר לחשוב על זה כמו להגיע לבית ספר חדש או להגיע למכון להתאמן בפעם הראשונה. אחרי מספיק זמן הסביבה תהפוך למוכרת ורגילה. אותו דבר נכון לגבי התחרות, ככל שתתחרה יותר כך תרגיש נוח יותר בסביבת התחרות.

איך להתגבר על המכשולים

ישנם דרכים רבות להתמודד עם המכשולים הללו, הנה כמה עצות.

דמיון מודרך- לפני שאתה נכנס לזירה דמיין את עצמך עושה את כל מה שאתה הולך לעשות לפני שזה קורה. החימום לפני הקרב, הכניסה לזירה דמיין את עצמך עושה אותם לפני, ככה הם ירגישו יותר רגילים ומוכרים.

שים את עצמך במצב לא נוח- אנשים שתמיד מתאמנים עם אותו בן זוג מתרגלים אליו. בכך שתשים את עצמך בספארינג חדש ומאתגר בכל פעם עם אנשים שאתה לא מכיר, תלמד איך להסתגל מהר יותר ליריב.

אימונים קשים לפני הקרב- אימונים קשים לפני הקרב יתנו לך תחושת ביטחון, הביטחון הוא דבר חשוב מאוד בתחרות. אם יש לך ביטחון, תושפע פחות מהפחד, לחץ וגורמים אחרים, בגלל שאתה מאמין ביכולות שלך. ביטחון עצמי הוא מרכיב עיקרי להצלחה בזירה.

 



תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *