חשיבות ריצה לאיכות חיים ולאיגרוף תאילנדי

By
Updated: יולי 2, 2013

כולנו חושבים שאנו יודעים מה היא ריצה אך האם באמת זה נכון? מה זה ריצה ? למה חשוב לרוץ?

איך ריצה משפיעה על אורך חיינו? ואיך ריצה קשורה לספורט זירה?, אלו הם שאלות שעולות ומוכיחות שאנו לא ממש מבינים את משמעות המילה ריצה. אנו רגילים לקצב חיים מהיר מאוד: לימודים, עבודה, בית וכדומה וכל מה שאנו רוצים זה להספיק הכל ומהר. אורך החיים שלנו מוביל לחוסר שינה אשר משפיע על המערכת החיסונית שלנו ומוביל בסוף למחלות מיותרות ותרופת לא טעימות !
אנו שוכחים דבר אחד חשוב שהבריאות שלנו תלויה הרבה בכושר הגופני שלנו .
ומה זה קשור לריצה אתם בטח שואלים?
כל הדברים שציינתי נובעים מהפחתה בפעילות הגופנית. האם ניסיתם פעם אחת אחרי עבודה ללכת ברגל ולא לנסוע באוטובוס? לעלות מדרגות ולא במעלית? אם תעשו זאת אחרי שבוע תרגישו בשינוי!!!

אולי בוקר אחד תתעוררו ותרצו לעשות הליכה על יד הים במשך 30 דקות ותוכלו להירגע מהיופי שיש סביבכם: ים כחול, עיר שקטה ואויר צח . הרופאים טוענים שהליכות גם בקצב לא מהיר משפיעות מצוין על גופנו כשהם מחזקות את מערכת העצבים, לב , ריאה ושרירים.

אנשים מתחלקים לשני קטגוריות: פאסיביים ואקטיביים והם נבדלים באורך חייהם. אדם פסיבי כל הזמן יתבכיין וישאל את עצמו למה לו לרוץ? ויתרץ שאין לו זמן כי הוא עובד והוא עייף. אותם אנשים לא מבינים שהם עושים לעצמם נזק לעומת האנשים האקטיביים שלא שואלים יותר מדי אלא עושים.
קמים מוקדם בבוקר ומתחילים לאט לאט בהליכה איטית למשך כ 10 דקות כדי לעורר את המערכות בגוף וכמובן לחמם את גופנו היטב. בהדרגה מעלים את הקצב ומתחילים בריצה קלה ומהנה (דופק 120 מעל 140) לאחר תקופה של התמדה הגוף מתחזק ותרגישו שיותר קל לרוץ. למערכת לב ריאה מגיע הרבה יותר חמצן וכתוצאה מזה אנו נושמים יותר בקלות. בנוסף שריפת הקלוריות תעלה בגלל עלייה במטבוליזם (חילוף חומרים) וכך תורידו במשקל. חשוב לא לשכוח לבדוק לפעמים דופק ולחץ דם וזאת על מנת לראות שיפור במצבכם הבריאותי. הדופק הנורמאלי על פי הרופאים צריך להיות לא פחות מ50 פעימות בדקה.

דבר נוסף שמעניין בריצה שלא רק שהיא משפרת את המצב רוח היא גם מחזקת את המערכת החיסונית. בזמן הריצה במערכת לב ריאה עוברת כמות אדרנלין ולחץ הדם מופחת ולכן הגוף נהיה יותר רגוע. בזמן הריצה מומלץ לחשוב ולמצוא פתרונות לבעיות או לחשוב על משהו טוב ונעים. בכדי שהריצות לא ישעממו אנו צריכים לשנות מסלולים וקצבי ריצה וכך להגיע לכושר יותר טוב.

השאלה הנשאלת היא למה אנחנו בתור מתאגרפים צריכים לרוץ כל כך הרבה?
קרב איגרוף תאילנדי הינו אתגר גופני קשה מאוד.קצב הקרב הוא מאוד דינאמי ומשתנה אשר מגיע לעצימות גבוהה ומשתנה ומצריך הכנה גופנית מעולה ונכונה פונקציונאלית לאופי הקרב.לכן קודם כל ריצה אירובית נותנת לנו את הבסיס לכושר הגופני שזה בעצם הבסיס להכל. מתאגרף שיש לו כושר גופני טוב הטכניקה שלו תהיה יותר טובה ומדויקת והוא יוכל לבצע דברים רבים ללא קושי כמו: לזוז בזירה ולא להתעייף, לבצע תרגילים מורכבים, יכולת לשנות טקטיקה ולהטעות, לתקוף באופן מתמשך בעוצמה מהירות לכל אורך הסיבובים,הגנה טובה לכל משך הקרב והתאוששת מהירה בין הסיבובים.

אנו זקוקים לרוץ במס’ תכניות ריצה שונות וכך אנו בעצם מאמנים את הגוף לרמת כושר מתאימה

יש מס’ סוגים של ריצה: אירובית, אנאירובית ,פארטלק , אינטרוול, ריצת שטח ועוד.לדוגמא: ריצה אירובית מתבצעת בקצב איטי עם דופק נמוך אשר החמצן מגיע לכל איברי הגוף. בזמן הריצה התאים האדומים יותר פעילים ולאחר כחצי שעה של ריצה מתחילים לשרוף קלוריות ולכן מורידים במשקל. ריצה אנאירובית היא ריצה בלי חמצן לדוגמא ספרינט של 50 או 100 מטר ( יכול להיות יותר) בריצה כזאת התאים הלבנים יותר פעילים. חשוב מאוד לשלב בתוכנית האימונים את כל סוגי הריצות על מנת להביא את המתאגרף לרמת כושר גופני גבוהה.

קרב איגרוף תאילנדי עצם היותו קרב מאוד דינאמי ומעייף מצריך ממך להכיר את עצמך טוב לפני העלייה לזירה.ולכן בכדי להכיר את הרגשת העייפות וההתמודדות איתה , בזמן הריצה שאתה עייף ואין לך כוח אתה מתגבר על מכשולים ולא מוותר ולא עוצר וממשיך אך ורק קדימה בלדמות את הריצה לקרב וכך לפתח אופי חזק של לוחם.

זה מה שעושה את ההבדל בקרבות !
עצה של אלופים :לפעמים בזמן הקרב שהדופק עולה גבוה מאוד ואתה מרגיש עייף ואין לך אויר..! אתה צריך ל”הנשים את עצמך” זה אומר לזוז בזירה, להפריע, לקחת אויר .(לנוח בקלניץ’)

ריצה גם מחזקת את הרגליים, השריר הכי גדול בגוף הוא הוא הארבע ראשי, הוא צורך הרבה חמצן ולכן כאשר החמצן לא מגיע לשריר אנו מתחילים להרגיש לא טוב ,עייפים ,לא יציבים ולא יכולים להזיז את הרגליים. שלא נדבר על זה שחוטפים על הרגל בעיטות וברכיים מכל הכיוונים ולכן השריר חייב להיות חזק.מי שלמד כבר איך לייצר כוח מהרגליים בשביל האגרופים ,הבעיטות והברכיים מבין איזה תפקיד מהותי וחשוב לוקחים שרירי הרגליים במהלך הקרב ולכן צריך לחזק את הרגליים ואת זמינות החמצן לשרירים הגדולים.

בנוסף לכך ריצה מחזקת אותנו מבחינה מנטאלית בכך שכל הזמן שאתה רץ ורוצה לעצור אתה לא מוותר לעצמך וממשיך. מפעם לפעם אתה מרגיש כיצד ביטחונך עולה הכושר הגופני משתפר .דבר נוסף שמאוד חשוב מהבחינה המנטאלית זה ההתמדה לרוץ כל יום בבוקר או בערב ולא לוותר לעצמך,מפתח לך אופי של לוחם שזה תורם לך באופן ישיר לביטחון העצמי.במילים אחרות ניתן לומר שבשביל 25 דקות בזירה צריך להשקיע כל כך הרבה מאמצים, ובדיוק כאן נמצאת הנקודה הכי חזקה של ההתמודדות.

לסיום ,

מי שרוצה לחיות יותר טוב ולהתאגרף הרבה יותר טוב שיתחיל לרוץ בכיף !