צפייה בקרבות איגרוף תאילנדי-לא רק בשביל האקשן

By
Updated: יולי 2, 2013

תארו לכם מצב בו אדם מצטרף לאימונים של קבוצת כדורגל. הוא לומד את סוגי הבעיטות: פס, שפיץ, בעיטה מלאה וכדומה, לאחר מכן הוא לומד היטב איך למסור, לעבור שחקן וכדומה מתקדם עד לרמה של שחקן אבל לא צופה במשחקי כדורגל של ליגות ארציות ובינלאומיות.

כך גם באימוני איגרוף תאילנדי -, המאמן מסביר איך בועטים, איך מתאגרפים, משפר את הכושר, מהירות, והטכניקה של המתלמדים, הוא מסביר איך מתנהל קרב ומה זו שפת האיגרוף תאילנדי , אך למתאמן קשה לראות איך זה מתבטא הלכה למעשה, איך זה מתישם בפועל. לשם כך צריך לצפות בקרבות, דרכם אנו יכולים להבין מה זה קרב איגרוף תאילנדי, אילו חוקים יש לו, איך הוא מתנהל, איך משתמשים בתרגילים הנלמדים באימון (הגנה התקפה) סוגי מתאגרפים שונים וכמובן סגנונות שונים ועוד. לא משנה כמה תהיה לתלמיד טכניקה טובה, בכדי להבין איגרוף תאילנדי , בכדי להבין את השפה, לא מספיק רק להתאמן על תרגילים, צריך הבנה שמעבר, הבנה של השפה.

איגרוף תאילנדי כמו כל אומנות לחימה, וכמו כל ענף ספורט ותחום ידיעה, זו שפה שיש לה היגיון, יש בה תחכום. בכדי להיות לוחם טוב, זה לא מספיק ההיבט הפיזי והטכני. בסך הכול, אם תראו שני לוחמים, מבחינה טכנית ופיזית הרבה פעמים הם ברמה די שווה, המנצח לפעמים הוא מי שהתכונן טוב לקרב מבחינה פסיכולוגית ואסטרטגית. מי שהבין את החולשות של היריב, הן מהבחינה הפיזית, הטכנית והפסיכולוגית, וידע לנצל את יתרונותיו עליו. קרב איגרוף תאילנדי הוא כמו משחק שח מט, אנו לפעמים עושים מהלכים בכדי לבחון את היריב, לפעמים אנו אפילו מקריבים חיילים בכדי שבחשיבה לטווח ארוך ננצח. הקרב הוא קרב מוחות, והוא מתנהל עוד לפני שאפילו הקרב התחיל, בהתכוננות אליו. ישנם שני לוחמים, בניהם מתנהל קרב מוחות, הן אסטרטגי והן פסיכולוגי. אני מביא מכה מסוימת, הוא מגיב א', מביא מכה אחרת הוא מגיב ב', לאט לאט אני לומד אותו, וכך אני יכול לשלוט בקרב, מפתח אסטרטגיה באמצעותה אני יכול, על ידי חשיבה מתודית, לטווח ארוך, לשלוט ביריב ולהביס אותו. בכדי שתהיה לי את היכולת הזו, שהיא יכולת שמורכבת ממס' פרמטרים כמו: אימונים,ניסיון בקרבות וצפייה בקרבות איגרוף תאילנדי. שצפייה בקרבות מפתחת מאוד את האינטליגנציה של מתאגרף התאילנדי, לראות איך הגדולים ביותר מתנהלים. איך בתוך מאבק המוחות בין שני לוחמים אסטרטגיה אחת עלתה על השנייה. איך סגנון אחד כפה את עצמו על סגנון אחר, איך לוחם שינה את סגנונו, ובחר באסטרטגיה מסוימת בכדי להתאים את עצמו לסגנונו של יריבו, איך כושר גופני וכוח רצון משפיעים על הקרב. הבנה זו אפשר ללמוד רק מקרבות, לא מאימונים.

באימונים אנו לומדים תרגיל כזה, ותרגיל אחר, הגנה כזו ולאחר מכן הגנה אחרת. מעין מקטעים, תאים של מידע. כשאנו צופים בקרב, אנו פתאום מבינים איך אותם חלקי מידע מתקשרים בתוך השפה הכללית, בתוך ההיגיון הכללי שקוראים לו איגרוף תאילנדי – מוי תאי. אנו רואים קרב, והנה משהו עושה בדיוק את אותו תרגיל שלמדתי, "איזה כיף", כעת אני מבין כיצד, והיכן, באיזה הקשר התרגיל הזה רלוונטי, פתאום הכול מקבל היגיון. ברגע שהכול נכנס להקשר של השיטה השלמה, של השפה הכללית, שפת המוי-תאי(איגרוף תאילנדי), הכול מקבל משמעות, המילים שהם במקרה זה התרגילים, הופכים למשפטים, וממשפטים לבתים, ומבתים לשיר, שירת המוי-תאי.

כמו כן, אפשר לומר שלכולנו יש מודלים לחיקוי, כולנו מעריצים את הטובים ביותר, מהם אנו לומדים הרבה, אישיותם משפיעה עלינו, והם מקור לדוגמא ולחיקוי. בחרנו תחום שהוא חלק מהותי מחיינו, אנו משקיעים בו הרבה זמן. בתחום הזה יש אנשים שזה חייהם, זה המקצוע שלהם. אחד היתרונות בצפייה בקרבות הוא, ללמוד מהטובים ביותר, לראות איך הם עושים, איך הם מתאגרפים, אפשר ללמוד מהם המון. הם יכולים להוות לנו מודל לחיקוי. אנו יכולים לבחור מתאגרף תאילנדי עם גודל, מבנה גוף, גנטיקה, אופי, אגרסיביות, טכניקה וסגנון שדומים לנו ומושכים אותנו, ולראות בו כמודל לחיקוי על פיו ניתן ללמוד ולהשתפר פלאים, מקור לדוגמא.

לבסוף, גם כשאנו רואים קרבות שהם לא איגרוף תאילנדי כמו: K-1, UFC,MMA, קיק בוקס, אגרוף וכדומה. אנו גם מושפעים מהם וגם יכולים ללמוד מהם הרבה דברים אבל כמובן רק "בערבון מוגבל ", כי בעצם בקרב האיגרוף תאילנדי כללי המשחק שונים ומשפיעים רבות על הקרב עצמו(מרפקים,קלניץ' תפיסות הפלות ועוד) .
בקרבות אלו עדיין אפשר ללמוד הרבה דברים שהם זהים למרות החוקים השונים כמו כושר גופני , סגנונות וסוגי מתאגרפים שונים ועוד.

חשוב שנצפה בקרבות איגרוף תאילנדי וגם בקרבות זירה שונים, שכך נוכל להבחין בין מוי-תאי לסגנונות אחרים, ובכך נרחיב את הידע ונעמיק במה שאנו מתאמנים. כך נוכל להשתפר להפליא ונגיע למקום שלשמו באנו להתאמן.

לסיכום, כפי שאנו רואים, חשוב ביותר לצפות בקרבות איגרוף תאילנדי. הפאזל הטכני יכול להיות מושלם על ידי צפייה בקרבות, דבר שיאפשר לנו יותר הבנה, נבין את התרומה של אימון שק, של כושר גופני, נוכל לשפר את הטכניקה וכדומה. מתאגרף יותר חכם במובן התיאורטי, יודע לבטא את הידע ברמת השטח והביצוע, לא ניתן להפריד בין השניים. מתאגרפים מקרב לקרב, וגם אם רק צופים בו. למתאגרפים אין מספיק קרבות בשגרה, אין מספיק ניסיון בפועל, ולכן כדאי ורצוי ללמוד מניסיונם של אחרים, של הטובים ביותר, על ידי צפייה בקרבות. אנו יכולים לראות את האידיאל ולשאוף אליו, להיחשף לסגנונות שונים ואף באמצעותם לפתח סגנון משלנו, שיבטא את כישורנו ואישיותנו, תוך כדי לקיחת דוגמא ממתאגרפים בעלי נתונים שדומים לשלנו. כמו כן, כך נוכל להבחין בין איגרוף תאילנדי – מוי-תאי לסגנונות שונים, ללמוד איגרוף תאילנדי – מוי-תאי ולא להיות מושפעים מסגנונות אחרים.

במפגש שלי במכון VOS GYM באמסטרדם אחרי אימון מתחרים עם ארנסטו הוסט (4 פעמים אלוף ה- k1) ארנסטו בשיחה מעניינת אמר לי "מתאגרף טוב הוא גנב טוב" שרואה את הדברים שמצליחים לטובים ביותר

ומאמץ אותם לידע שלו ….

היום המידע כל כך זמין ואפשר להגיע ולראות בקלות אימונים וקרבות של אלופים מכל הסוגים כמו: איגרוף תאילנדי – מוי תאי ,איגרוף ,לחימה משולבת, MMA,כושר גופני, קרוספיט וכדומא. בקיצור, לכו למחשב, הכול נגיש, כנסו ל- you tube, ותתחילו ליהנות וללמוד !

וכמובן הרבה בהצלחה !